Venituri, Cheltuieli, Profit Operational
Elementul care diferentiaza rezultatele anului 2021 fata de cele anterioare este contributia profitului financiar la profitul brut: daca in anii anteriori activitatea financiara genera costuri, care se scadeau din rezultatul operational, generand un profit brut mai mic decat cel operational, in 2021 investitiile facute in anii anteriori au dat roade – generand profituri financiare care au sporit profitul generat din activitatea curenta: 9.1 milioane lei profit financiar alaturi de 7.3 milioane lei profit operational.
2021 | 2020 | |
Operational | 7,345 | 5,930 |
Detineri Minoritare | 775 | -171 |
Financiare | 9,115 | – 2,700 |
Ajustare SOP | – 1,067 | – 1,574 |
Profit Brut | 16,169 | 1,485 |
Credem ca o activitate investitionala derulata cu succes poate amplifica semnificativ atat planul de crestere al grupului, cat mai ales sa genereze o stare de antifragilitate a acestuia. Reglementarile contabile prevad strict cum se contabilizeaza rezultatele investitionale, avand potentialul de a genera uneori “pe hartie” fluctuatii semnificative ale acestor valori, intr-un fel foarte diferit fata de cum se asteapta in mod natural investitorii ca aceasta activitate sa fie „contabilizata de Profit”.
Ofer cateva exemple: investitia efectuata de Grup in compania Gecad Net in 2017 a costat 2.2 milioane lei, pe care le-am recuperat din vanzarea diviziei de Autodesk catre Graphein in 2021. Cu alte cuvinte, ne-am recuperat investitia si avem in continuare o companie care aduce venituri de 90 milioane lei si un profit operational de 5 milioane. Din punct de vedere al capitalului pe care il avem ‘at risk’ am putea considera ca este un randament infinit! O situatie similara intalnim in cazul investitiei in compania Elian, unde dividendele incasate pana acum au depasit valoarea sumei platite initial, dar continuam sa avem o companie functionala si profitabila.
In cazul Softbinator, am recuperat in 9 luni doua treimi din suma platita cash si continuam sa detinem 19% dintr-o companie listata, evaluata la 80 milioane lei. Daca intr-un anumit trimestru valoarea de piata a actiunilor CODE va scadea, aceasta va fi contabilizata ca o pierdere financiara in acel trimestru, chiar daca nu am vinde nicio actiune. Pe de alta parte, daca am analiza ca orice investitori situatia din portofoliul personal – am platit aproximativ 1.35 milioane lei pentru detinerea noastra de actiuni CODE, deci de fapt orice vanzare ar fi profitabila.
In cazul GRX, am platit o prima transa de 5 milioane lei catre fondatori, si am recuperat de la alti investitori aproape 3.5 milioane lei, pastrand inca 60% dintr-o companie cu 8 milioane lei venituri consolidate si 4 milioane profit. Astfel, pozitia noastra investitionala este una foarte solida, cu foarte putin downside si foarte mult upside.
Una din ideile intalnite in spatiul public, este ca rezultatele anului 2021 sunt influentate pozitiv de elemente nerepetabile – de tip one-off. In cele de mai sus am aratat ca desi orice vanzare de active este nerepetabila in sine, faptul ca avem o activitate continua de investitii genereaza continuu oportunitati, si intareste si potenteaza rezultatele financiare. In cadrul grupului nostru activitatea de alocare a capitalului a fost intotdeauna un diferentiator puternic, si consideram a continua sa fie si in viitor un element important, chiar daca nu unul cu rezultate liniare.
Mutandu-ne atentia la rezultatele operationale, urmatoarele elemente merita mentionate:
31.Dec.21 | 31.Dec.20 | Evolutie | |
Venituri din contracte cu clientii | 112,461,863 | 109,191,760 | 3.0% |
Venituri din prestarea de servicii | 38,538,393 | 32,064,815 | 20.2% |
Vanzarea de marfuri | 73,923,470 | 77,126,944 | -4.2% |
Costul vânzărilor | 88,188,053 | 87,725,366 | 0.5% |
Costul vanzarii marfuri/materiale | 64,007,936 | 69,182,472 | -7.5% |
Servicii cloud | 5,491,123 | 5,178,219 | 6.0% |
Cheltuieli de personal | 32,395,729 | 23,949,853 | 35.3% |
Marja bruta | 24,273,810 | 21,466,394 | 13% |
Alte venituri | 3,545,542 | 451,828 | |
Cheltuieli de vanzare/distributie | 9,532,003 | 7,508,988 | 8.5% |
Cheltuieli de personal | 7,728,820 | 6,369,092 | 21.3% |
Publicitate | 1,803,183 | 1,139,895 | 58.2% |
Cheltuieli administrative
(din care) |
12,764,585 | 10,053,352 | 11.4% |
Cheltuieli de personal | 4,808,889 | 4,572,116 | 5.2% |
Amortizare | 2,382,010 | 1,993,939 | 19.5% |
Alte servicii terti | 2,287,384 | 957,998 | 138.8% |
EBIT | 6,589,676 | 5,930,604 | 26.8% |
- Prin comparatie cu bugetul aprobat in aprilie 2021, veniturile consolidate sunt mai mici decat cele bugetate, din cauza intarzierilor in livrarea proiectelor generate in 2021 (o parte din proiecte urmand a fi livrate si facturat in 2022), dar in acelasi timp profitul brut este semnificativ mai mare, datorita rezultatului financiar.
- Suntem convinsi ca aceste intarzieri vor continua o vreme si in viitor, deoarece lanturile globale de aprovizionare vor continua sa se confrunte cu provocari in contextele actuale. De aceea, dorim sa subliniem ca BVC-ul pe care il publicam in fiecare an si care este supus aprobarii actionarilor este orientativ si se bazeaza pe contractele confirmate cu clientii. Pentru noi, ca afacere, este important sa lucram cu un client si sa-l servim cat mai bine, concentrandu-ne pe generarea a cat mai multa valoare pe termen lung pentru actionari.
- Veniturile din relatia cu clientii au crescut cu 3%, pana la 112,6 milioane , iar concentrarea pe servicii a generat o crestere mult mai accelerata a marjei brute – cu 14% – pana la 24,5 milioane lei. Am aratat de multe ori cum functioneaza acest efect de multiplicator (levier), deci nu vom mai explica din nou, doar merita mentionat pentru actionarii care observa efectul pentru prima oara, ca sugestie de lectura – fiindca face parte din motivele pentru care urmarim constant cresterea accelerata.
- In cadrul cheltuielilor directe, se observa o crestere semnificativa a costurilor cu resursele umane („ore-om revandute”) – cu 40% agregat, care este compus dintr-o crestere de 63% in cadrul diviziei de educatie, si de 30% in cadrul diviziei de tehnologie. In cazul diviziei de educatie, 2 milioane lei din 2.6 milioane diferenta provin din faptul ca in perioada de comparatie nu erau consolidate cheltuielile din Equatorial si CLC. In cazul diviziei de tehnologie, cresterea nominala cu 2.7 milioane este generata in principal de adaugarea a 1.8 milioane lei costuri dincompaniile ce anterior nu intrau in consolidare.
Restul de evolutie este dat de cresterea cu aproximativ 12% a ratelor orare pe care le platim. - Costurile de vanzare au crescut cu 27%, influentate in special tot de divizia de educatie, unde cresterea este de 64% in cazul cheltuielilor legate de echipa de vanzari (de la 1.7 la 2.8 milioane lei), pe fondul cresterii semnificative a numarului de resurse umane implicate (suma aditionala de de 200.00 lei), includerii unor noi companiii in perimetrul de consolideare (suma aditionala de 250.000 lei)si a cresterii tarifelor orare. Suplimentar, am inregistrat si o crestere cu 85% a cheltuielilor de marketing, pana la 1.1 milioane lei.
- In cadrul cheltuielilor indirecte, administrative, se remarca doua elemente cu evolutie pozitiva semnificativa:
- Cresterea amortizarillor de la 557 mii la 1.3 milioane lei in cazul diviziei de educatie – odata cu includerea in perimetrul de consolidare a Equatorial Gaming, care inregistreaza cheltuieli cu amortizarea diverselor jocuri
- Cresterea pozitiei „alte servicii executate de terti” – de la 1 la 2.3 milioane lei, pe fondul cresterii costurilor de contabilitate si audit de la 300 mii lei la 700 mii lei, dar si a costurilor legate de infrastructura IT interna de la 260 mii lei la 525 mii lei.
Ca urmare, profitul operational a crescut cu 24%, pana la valoarea de 7.35 milioane lei – consideram ca aceasta evolutie confirma trendul inceput dupa anul 2019 – cand am „digerat” cea mai mare achizitie de pana atunci – Crescendo. Mentionam ca nu exista niciun an in care sa nu fi inregistrat profit operational!