Prezentarea activitatii operationale

Al treilea trimestru al 2022 a însemnat pentru Divizia de Tehnologie continuarea creșterii afacerilor pentru toate companiile din divizie. Așa cum menționam la finalul primului semestru (Raport Semestru 1) această creștere se menține semnificativ mai ridicată pentru companiile cu o cotă ridicată de servicii cum ar fi Elian, Optimizor, Fort – companii care reușesc creșteri accelerate și chiar dublarea afacerii comparat cu trimestrul 3 anul anterior, cum este cazul Elian Solutions.

În cazul Dendrio compania rămâne pe creștere operațională și în trimestrul 3, această creștere fiind însă încetinită de contextul curent la nivel global – Dendrio având o componentă semnificativă din operațiuni legată de livrarea echipamentelor hardware. Mediul economic marcat de inflație galopantă, precum si de ‚explozia’ cursului de schimb USD /RON a antrenat diminuarea marjelor pentru anumite contracte subsecvente unor acorduri cadru multianuale câștigate în perioada 2019-2020 de către Dendrio.

De asemenea, creșterea ratelor de dobânda la împrumuturile în RON a influențat negativ costul finanțării unor proiecte. In acest context, Dendrio – compania din cadrul diviziei cu cea mai mare nevoie a unei componente de prefinanțare a proiectelor – a explorat oportunitatea contractării de împrumuturi în monedă străină, la un cost actual mai scăzut decât ar fi făcut-o în monedă națională.

Provocările logistice (întârzierile în livrări, predictibilitatea mai scăzută, restrângerea perioadelor în care se pot livra serviciile) conduc la un nivel de complexitate mai ridicat în operarea companiei. În cele ce urmează vom detalia anumite acțiuni pe care le luăm pentru a contrabalansa această situație.

Chiar și în aceste condiții de piață ‚nu tocmai ideale’ Divizia de Tehnologie raportează creșterea cifrei de afaceri cu 25%, până la valoarea de 95,7 mil lei (vs trimestrul 3 2021), iar marja brută generată la nivelul diviziei a fost de 19,8 mil lei (+45% vs t3 2021). Creștrea de cifră se reflectă într-o activitate mai ridicată la nivelul echipelor de livrare cu peste 2.000 de proiecte implementate de Divizia de Tehnlogie în primele 9 luni.

Alaturarea în Divizia de Tehnologie a celor mai recente achiziții, TopTech si 2NET, deschide un orizont complementar de produse& servicii IT și clienți și permite accelerarea businessului într-o geografie în care, până acum, grupul avea o prezență redusă – centru, sud și sud-estul Transilvaniei.

La data publicarii prezentului raport, integrarea celor 2 companii în cadrul grupului este în plin proces de desfășurare. Până la finalul anului se va face implementarea de ERP și a celorlalte ‚unelte’ folosite la nivelul grupului, atât din punct de vedere al procesului de vânzare, fluxuri operaționale cât și de consolidare financiar-contabilă. Vom putem considera ca cele 2 companii sunt pe deplin integrate abia la început de 2023. De asemenea, o serie de procese care funcționau la nivelul companiilor vor fi coordonate de la nivelul diviziei – astfel vom avea funcțiuni integrate de Marketing, Sales Development (SDR – prospectarea pieței /clienților) sau Customer Succes la nivelul diviziei. În acest mod ne propunem stabilirea unor bune practici la nivelul tuturor companiilor dar și o creștere a eficienței întregii echipe.

La nivelul trimestrului 3, rezultatele financiare ale TopTech si 2NET nu sunt consolidate în rezultatele finaciare ale Dendrio, ori ale grupului.

A. Infrastructuri IT complexe

Pe parcursul celui de-al treilea trimestru Dendrio Solutions a operat în același context global marcat de disfuncții în lanțurile de aprovizionare cu componente hardware, obținând chiar și în acest context o creștere de 13% a cifrei de afaceri față de perioada similară a anului 2021 (la o valoare constantă a marjei brute generate). Un număr de proiecte semnificative (ce au fost livrate pe parcursul întregului an) vor fi finalizate în ultimul trimestru ceea ce va genera o creștere a celor două valori amintite mai sus.

Deși se pot observa anumite îmbunătățiri în livrarea produselor standardizate, în ceea ce privește proiectele cu un grad mare de personalizare (proiectele la cheie configurate pe cerințele unui singur client dar care permit și obținerea unei rate mai mari de profitabilitate) – aceste proiecte continuă să fie semnificativ afectate. Nu ne propunem o detaliere excesivă a acestui fenomen deoarece a fost prezentat în mai multe rapoarte periodice din ultimii ani. Credem însă că este important să notăm impactul generat asupra activității companiei dar și măsurile pe care le întreprindem pentru a contracara aceste efecte:

Impact

· Pe parcursul trimestrului 3 din 2022 o serie de proiecte ce aveau termen de finalizare 2022 – în valoare de peste 9 milioane RON – au fost reprogramate pentru anul 2023 ca urmare a întârzierilor în livrare;

· Acest volum poate crește în finalul anului -proiecte în valoare de 11 de milioane RON fiind considerate la risc de a fi livrate in Q4 în urma modificărilor succesive ale termenelor de livrare;

· Cost de oportunitate ridicat: este necesar un volum semnificativ de efort suplimentar în relația cu clienții afectați, producători și lanțul de aprovizionare – efort ce ar fi asigurat în mod normal generarea unor proiecte noi;

· Cu toate acestea estimăm un avans semnificativ al veniturilor Dendrio la final anului (menținând creșterea de doua cifre);

Direcții de evoluție

· Operațional au fost menținute măsurile luate anterior (spargerea proiectelor mari pe subproiecte cu livrări parțiale, urmărirea atentă a termenelor de livrare, realocarea comenzilor acolo unde este posibil);

· Deși ne propunem creșterea numărului de proiecte care implică arhitecturi complexe, echipa Dendrio Solutions va pune un accent deosebit pe zona soluțiilor și serviciilor aferente produselor software din portofoliile existente și din grup (Cisco, Microsoft, cyber security);

· Creșterea numărului de arhitecturi hibride sau cloud vândute;

· Extinderea portofoliului de soluții / producători integrați în soluțiile vândute;

· Consolidarea echipei de management și a echipei operaționale; în prezent avem un nou director de operațiuni ce se va concentra pe maximizarea eficienței operaționale precum și noi colegi în departamente cheie cum ar fi Presales și Delivery.

Alte inițiative derulate

· Pe parcursul acestui trimestru au fost inițiate mai multe proiecte de integrare alături de companiile din grup (Fort, Optimizor și Elian)

· SDR: procesul de outbound a fost semnificativ îmbunătățit, având în prezent peste 70 de Sales Qualified Leads generate (din care 16 au fost deja câștigate), în industrii cum ar fi: producție, retail/e-commerce, transport și logistică, HORECA, servicii financiare;

· De asemenea profilul companiilor țintite a fost modificat, în prezent având mai multe leaduri calificate în segmentul mediu și mare (inclusiv companii din domeniul bancar sau din zona industrială mare).

În ultimul trimestru, baza de clienți a Optimizor a fost extinsă cu 30%, aducând și o diversificare a portofoliului de servicii în zona de suport pe tehnologii de networking, automatizări bazate pe cloud, integrări cu aplicații de HR si sisteme de tip CRM.

De asemenea, echipa de livrare a fost extinsă cu 66% în pregătirea lansării produsului de suport IT pentru companii mici si startup-uri. În echipă au apărut resurse de tip DevOps pentru a susține dezvoltarea de integrări complexe ale soluțiilor utilizate de clienți.

Nu în ultimul rând, în acest trimestru am depășit pragul de 10.000 de tichete de suport rezolvate (lifetime) cu 99.4% preluate în SLA și grad de satisfacție de 98.5%.

Primele 9 luni din 2022 se pot caractariza printr-un singur cuvânt: construcție. Companiile ce compun Fort au început colaborarea cu 4 noi colegi, ce au un focus principal în diverse activități legate de securitate cibernetică, în special teste de penetrare și consultanță. Totodată, pentru a asigura un proces de formare eficient pentru persoanele care își doresc urmarea unei cariere în domeniul de activitate în care Fort activează, au fost puse bazele, în colaborare cu CTRL+N, unui curs specific pentru Ethical Hacking. Absolvenții acestui curs vor putea obține o certificare recunoscută internațional, precum și să obțină un post specific în cadrul companiei.

Unificarea din punct de vedere operațional intre GRX si ISEC a continuat și se apropie de sfârșit, urmând ca acest proces să fie finalizat până la începutul anului 2023.

Din punct de vedere operațional, a fost continuat procesul de livrare eficient al serviciilor Fort către clienții companiei, fiind observat un transfer de încărcare din sfera de audit în cea de consultanță în securitate. Au fost demarate colaborări cu 2 noi clienți, pentru care vom furniza servicii specifice.

Ne așteptăm ca în ultimul trimestru Fort va finaliza proiectele care se afla acum în derulare, în vedere atingerii țintelor de cifra de afaceri și profitabilitate.

Un element semnificativ de mentionat este faptul ca am inceput derularea unui proiect cu fonduri nerambursabile – prima solicitare de rambursare a cheltuielilor deja efectuate se va depune cel mai probabil la finele anului 2022. Estimam ca proiectul se va finalia la finele anului 2023 si va reprezenta un produs proprietate intelectuala FORT care va genera venituri recurente de la utilizatori incepand cu anul 2024.

B. Aplicații pentru afaceri, Software și Inteligență artificială

Trendul accelerat de expansiune al afacerilor Elian Solutions a continuat și în trimestrul 3 obținând o creștere a cifrei de afaceri cu peste 100% față de T3 2021.

Toate cele 3 componente majore ale modelului de business al Elian Solutions au avut un ritm de creștere susținut:

· serviciile de implementare au înregistrat o creștere cu 146% față de T3 2021;

· volumul serviciilor de suportul a crescut cu 49%;

· vânzarea de licențe a avut o creștere de 131% față de anul anterior.

Din punct de vedere al rezultatelor, Elian Solutions a bugetat pentru anul 2022 o cifra de afaceri dublă față de 2021, iar rezultatele la finalul T3 ne dau încredere că acest obiectiv va fi atins!

Procesele începute în prima jumătate a anului au continuat și in T3:

· a continuat consolidarea echipelor

· structura de livrare organizată pe 2 sub-echipe, fiecare cu câte un team leader dedicat venit din rândul oamenilor cu experiență în implementări;

· Metodologia de livrare a proiectelor (self-planning pentru fiecare membru al echipei și validarea termenelor de livrare cu managerul de echipă și project managerul asociat) permite gestionarea unui volum ridicat de taskuri, respectiv gestionarea unui număr semnificativ mai mare de proiecte în livrare.

Și în acest trimestru clienții noștri au beneficiat de experiența noastră de peste zece ani în domeniul devoltării softului customizat nevoilor lor, prin intermediul echipelor noastre construite pentru proiecte specifice, capabile de o analiză detaliată a problemelor, dar mai ales de dorința lor de a ne ridica la standardele motto-ului nostru: „professional software solutions”.

Soluții inovatoare. Trimestrul trecut eram încântați de lansarea la nivel de grup a soluției noastre, Timekey – ce poate face acțiunile administrative precum pontarea zilnică a orelor muncite mult mai ușoară și eficientă. Primul feedback a fost unul pozitiv, așa că am demarat integrarea colegilor la o scală mai largă. Suntem mândrii de evoluția produsului nostru, care acum a trecut de la versiunea pilot – testată și folosită de doar câțiva colegi din cadrul grupului Bittnet – la versiunea beta – testată și folosită de toți colegii nostrii din compania Elian Solutions. Am reușit să implementăm și opțiunile propuse trimestrul trecut, iar colegii din Elian vor putea folosi, printre alte funcționalități, depunerea direct în aplicație a cererii de concediu și aprobarea acesteia, tot din aplicație, de către Team Lead, dar și butonul care permite pontarea automată de 8 ore de muncă zilnic.

Am adăugat un nou domeniu de expertiză în portofoliul Nenos Software & Nonlinear, pe lângă domeniile care implică procesarea inteligentă a documentelor, eCommerce, Agritech, Sănătate, Asigurări, și anume cel de Turism. Suntem entuziasmați de o nouă colaborare cu o companie din UK, ce pune focus pe oferirea de soluții de distribuție, tehnologie, dar și plată pentru industria de turism din întreaga lume. Proiectul a luat formă cu scopul de a satisface nevoia constantă a oamenilor de a călători și pentru a face tot procesul de rezervare a vacanțelor unul mai ușor și prietenos. Obiectivul principal este construirea unui User Interface în Cloud, care urmărește două mari aspecte: translatarea funcționalităților aplicației actuale pentru a fi folosită și pe telefon/tabletă, dar și implementarea unor noi funcționalități pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor.

O nouă generație de programatori. Ne apropiem de finalul ediției curente Nenos Academy, ediție care s-a concentrat pe dezvoltarea și pregătirea a două categorii de juniori: FullStack Web Developers și Python Developers. Colegii noștri mentori pregătesc studenții pentru a face față provocărilor primului job în domeniu, folosindu-se de teorii actualizate și de exerciții special concepute pentru a simula task-uri reale din proiecte. Recompensăm munca și dedicarea, de aceea oferim primele burse persoanelor care s-au evidențiat în cadrul grupelor de învățare. Totodată, am dat startul înscrierilor ediției cu numărul trei a academiei și suntem nerăbdători să cunoaștem noua generație de tineri entuziasmați și pasionați de programare!

Echipa. Pentru că ne dorim constant să ne dezvoltăm, continuăm procesul de extindere a portofoliului și al echipei prin extinderea departamentului de Sales și Marketing, înființat trimestrul trecut. Ne bucurăm să avem alături de noi colegi energici și gata să ajute în găsirea proiectelor potrivite echipei noastre de programatori capabili.